Provozní řád ŠJ
Základní škola Libiš, příspěvková organizace |
ORGANIZAČNÍ ŘÁD ŠKOLY |
Provozní řád STRAVOVACÍHO ZAŘÍZENÍ |
Řád školní jídelny |
Č.j.: | O 23/2012 |
Vypracovala: | Hana Živnůstková, provozářka |
Schválila: | Mgr. Martina Černá, ředitelka školy |
Směrnice nabývá platnosti ode dne: | 01. 09. 2012 |
Směrnice nabývá účinnosti ode dne: | 01. 09. 2012 |
Změny ve směrnici jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást tohoto předpisu. |
Soubor pravidel a opatření spojených s provozem místnosti školní jídelny určené ke stravování žáků a zaměstnanců školy (nutno odlišit od pojmu školní jídelna používaný pro celý komplex pro přípravu stravy – kuchyni, sklady, přípravnu jídel).
- školní jídelna je v provozu v pracovní dny od 11. 45 do 14. 00 hodin
- strávník přijde do jídelny v doprovodu pedagoga a již má umyté ruce
- strávník si vezme připravený talíř a příbor a posadí se ke stolu
- polévku nalévají pedagogové z polévkové mísy
- strávníci jsou povinni řídit se pokyny dozorujícího pedagoga, vedoucí ŠJ, kuchařky
- problémy nebo připomínky k pokrmům hlásí strávník vedoucí ŠJ, nebo dozorujícímu pracovníkovi
- technické, nebo hygienické závady hlásí strávník vedoucí ŠJ, nebo dozorujícímu pracovníkovi
- dozor ve školní jídelně zajišťují pedagogičtí pracovníci školy, popřípadě jiní zaměstnanci školy. Rozvrh dozorů je vyvěšen v jídelně
- dozírající pracovníci:
9.1. vydávají pokyny k zajištění kázně žáků, hygienických a kulturních stravovacích návyků
9.2. sledují reakce strávníků na množství a kvalitu jídla (teplota, chuť, vzhled, množství soli a koření, atp.), v případě pochybností může požádat pracovníky stravovacího zařízení o degustační porci a připomínky zapsat do provozní knihy, která je k těmto účelům vedena ve stravovacím zařízení. Velikost porcí lze zjistit převážením, každou součást jídla zvlášť a výsledek opět zapsat do provozní knihy
9.3. sledují způsob výdeje stravy, při opakovaných problémech s plynulostí výdeje stravy upozorní vedení školy, které s vedoucí stravovacího zařízení projedná nápravu
9.4. sledují dodržování hygienických pravidel vydávajícím personálem stravovacího zařízení – pracovní pláště a jejich čistota, pokrývky hlavy, rukavice, apod.
9.5. zamezují vstupu rodičů žáků do školní jídelny
9.6. sledují čistotu vydávaného nádobí, příborů a táců
9.7. regulují osvětlení a větrání
9.8. sledují odevzdání nádobí strávníky – roztřídění nádobí, seškrabávání zbytků jídel apod. provádí personál stravovacího zařízení
9.9. poslední dozor po skončení provozu zavírá okna, vypíná osvětlení
- dozírající i stravující se pedagogové věnují pozornost dodržování základních hygienických pravidel personálem stravovacího zařízení, zejména
10.1. zda se u nich neobjevují příznaky onemocnění
10.2. zda chrání suroviny, polotovary a jiné poživatiny před stykem s hmyzem, zvířaty a ptáky nebo nepovolanými osobami, skladují je a zacházejí s nimi tak, aby nedošlo k narušení jejich zdravotní nezávadnosti
10.3. průběžně odstraňují odpadky hygienicky nezávadným způsobem
10.4. udržují v čistotě své pracoviště, užívaná pracovní nářadí, ochranný oděv a obuv
10.5. pečují o tělesnou čistotu, mytí rukou, zejména vždy po použití záchodu a po manipulaci s odpadky a vždy při přechodu z hrubé práce na čistou
10.6. nosí předepsaný pracovní oděv a obuv, pokrývku hlavy, která má zakrývat celou vlasatou část, zda mají čisté krátce zastřižené nehty a používají při styku s jídlem vhodné náčiní, nebo rukavice
10.7. používají čistý kapesník při ošetření nosu a úst, při kýchání a kašli dbají na to, aby se kapénky nedostaly do poživatin
10.8. případné pochybnosti konzultuje ředitel školy s vedoucí stravovacího zařízení a orgány veřejného zdraví (hygienické stanice)
- běžný úklid během provozní doby zajišťují v jídelně pracovnice školní kuchyně, včetně stolů a podlahy znečištěných jídlem, nebo rozbitým nádobím
- úklid po ukončení provozní doby zajišťuje škola. Pokud je místnost školní jídelny použita k výukovým, či jiným účelům, je nutno před výdejem stravy zajistit její úklid
- vedoucí stravovacího zařízení vydává soubor pokynů pro žáky a rodiče – způsob přihlašování a odhlašování ke stravování, výdej jídla, výdej jídla při onemocnění žáků, způsob placení, možnost připomínky rodičů strávníků ke stravování. Pokyny jsou trvale vyvěšeny ve školní jídelně a dále zveřejněny tak, aby byly přístupny i rodičům, kteří nevstupují do školní jídelny (internet na stránkách školy, popř. vývěska)
- jídelní lístek je vyvěšen předem na týden před vstupem do jídelny a je pravidelně zveřejňován na internetu na stránkách školy
- strávníkům je vydáván kompletní oběd včetně masa a příloh. Žáci nesmějí být nuceni ke konzumaci celého vydaného jídla a vráceni k dojídání. Vydané jídlo je určeno ke konzumaci v jídelně, strávníci je neodnášejí z místnosti. Jídlo by mělo být upraveno tak, aby znemožňovalo odnášení z jídelny – jogurty, tvarohové krémy, pudinky apod. nemají být v balení z obchodu, ale vydávány na miskách
- úraz, nevolnost ve školní jídelně hlásí strávníci dozorujícímu pracovníkovi, vedoucí ŠJ, kuchařce. O úrazu sepíše vedoucí ŠJ společně s ředitelkou ZŠ záznam